تعيين اثربخشي درمان نوروفيدبك در مقايسه با درمان دارويي در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكري- عملي

پاورپوینت دانلود تحقیق در مورد تعيين اثربخشي درمان نوروفيدبك در مقايسه با درمان دارويي در بيماران مبتلا به اختلال وسواس فكري- عملي

 

بيان مسئله

  • اختلال وسواس فکری- عملی يك اختلال اضطرابي است كه از دو مولفه مهم تشكيل يافته است: وسواسهاي فكري و اجبارهاي عملي (مولر و رابرتز، 2005). ويژگيهاي اصلي اختلال وسواس عبارتند از وسواسهاي فكري يا عملي برگشت كننده كه به دليل شديد بودن ، وقت گير هستند (يعني بيش از يك ساعت در روز وقت مي گيرند) يا به پريشاني آشكار يا اختلال عمده در روند معمولي و طبيعي زندگي، كاركرد شغلي، فعاليت هاي معمول اجتماعي، يا روابط فردي منجر مي شود (سادوک و سادوك ،2003). در يك برهه از زمان طي سير اين اختلال شخص متوجه مي­شود كه وسواسهاي فكري يا عملي، مفرط يا غير منطقي هستند (انجمن روان پزشکي امريکا،2000). اما آنها قادر نيستند كه آن را متوقف سازند، اين سطح از خودآگاهي، افراد اختلال وسواس فکری- عملی را از هذيانها يا عقايد غريب متمايز مي سازد.

  • با توجه به محدودیت های دارو درمانی و رفتار درمانی، به نظر می رسد نوروفیدبک به عنوان یک وجه درمانی جدید برای درمان وسواس باید مورد توجه قرار گیرد (هاموند،2003). نوروفیدبک راهبرد یادگیری برای اصلاح توانایی مغز است تا امواج مغزی ویژه ای تولید شود. در درمان با نوروفيدبک از الکتروانسفالوگراف به عنوان مقدمه اي براي کار درمان استفاده مي شود. به اين شکل که ابتدا الگوي امواج مغزي در اختلال مشخص مي گردد، سپس ميزان انحراف امواج از الگوي طبيعي تعيين مي شود که اين کار از طریق الکتروانسفالوگرافی کمی انجام مي گيرد. بعد با استفاده از نوروفيدبک در جهت باز گرداندن امواج به حالت طبيعي، آموزش بيمار در جهت کنترل امواج مغزي و در نتيجه رفع بيماري اقدام مي گردد. کاربرد اين درمان براي اختلالاتي مثل بيش فعالي- کمبود توجه، صرع، اضطراب و افسردگي و همچنين وسواس فکری- عملی تاييد گشته است

الکتروآنسفالوگرافی کمی

 

روش عصب سنجي الکتروآنسفالوگرافی کمی كه توسط جان و همكارانش (1977 و  1988به نقل از نصرت آبادی،1386) ابداع شد، الکتروآنسفالوگرافی کمی افراد را با يك پايگاه داده‌هاي بهنجار مقايسه مي‌كند. روش عصب سنجي ابزاري حساس و با دقت بالا در تشخيص بد كاركردي الكتروفيزيولوژيايي ‌قشر مخ در كودكان و بزرگسالان داراي بيماريهاي نورولوژيكي و روانپزشكي است (موناسترا و همکاران،1999). الکتروآنسفالوگرافی، ثبت ديجتالي EEG است و فعاليت امواج مغزي را اندازه گيري مي كند ( آمن، 2001). الکتروآنسفالوگرافی کمی همانند عكس از فعاليت الكتريكي مغز است. داده هاي الکتروآنسفالوگرافی کمی از 19 مكان جمجمه كه بر اساس سيستم بين المللي 20-10 مشخص شده، بدست مي آيد. 19  الكترود روي سر قرار مي گيرد تا فعاليت امواج مغزي را ثبت كند (دموس، 2004). طيف EEG از عوامل فرهنگي و نژادي مستقل مي باشد كه ويژگي قابل توجه EEG است. اين ويژگي وراثت ژنتيكي مشتركي از نوع بشر را نشان مي دهد (كن گدوولوبار،2003)

EEG و مغز

 

  • پروفسور استيرمن، بنيانگذار نوروفيدبک، چگونگي تغيير عملکرد مغزي و بهنجار سازي آن توسط شرطي سازي  عاملي EEG را شناسايي کرد (شوارتز و آندراسيک،2003).
  • دانشمندان 4 طبقه امواج مغزي را شناسايي کرده اند. بتا: سريعترين موج مغزي (بالاي 13 هرتز) که با تمرکز ارتباط دارد. آلفا: موج آهسته و بزرگتر(8 تا 12 هرتز ) که با حالت آرامش مرتبط است. تتا: (4 تا 8 هرتز) که با تصورات رويا مانند، خواب آلودگي در ارتباط است. دلتا: آهسته ترين (1/0 تا 4 هرتز) و بلندترين دامنه موج مغزي است  که در طول  خواب بدون رويا ظاهر مي گردد (ليندن و همکاران، 1996؛ مارتين، 2003 به نقل از یعقوبی،1385).

نوروفيدبك

 

پيشرفت در تكنولوژي امكان نوآوري در كار روان شناختي را فراهم ساخته است. يكي از اين موارد نوروفيدبك است كه در آن اشخاص ياد مي گيرند كه به وسيله شرطي سازي كنشگر الگوي امواج مغزي خود را تغيير دهند ( ماسترپسكو و هيلي، 2003). نوروفيدبك فرم پيچيده اي از بيوفيدبك است كه مبتني بر جنبه هاي خاص  از فعاليت كورتيكال است كه در آن فرد مي­آموزد كه دامنه، فركانس و يا يكپارچگي ابعاد الكتروفيزيولوژيايي مغز خود را اصلاح كند. نوروفيدبك زمينه ويژه اي است در بيوفدبك، كه مختص آموزش كنترل بر روي فرايندهاي الكترو شيميايي در مغز انسان است (ايوانز و آباربانل و لاواكو، 2003).  نوروفيدبك از EEG فيدبك استفاده مي كند تا الگوهاي الكتريكي كنوني آموزش بيننده را در قشرش نشان دهد. به همين منظور اطلاعات ثبت شده EEG را مي توان به صورتهاي مختلف از قبيل شنيداري، بصري، يا به صورت تركيبي سمعي- بصري به فرد فيدبك داد.

بسياري از اختلالات پزشکي و نورولوژيکي با الگوهاي نابهنجار فعاليت الکتريکي مغز همراهند که براي شناسايي اين الگوها از EEG پايه يا الکتروآنسفالوگرافی کمی استفاده مي شود ( لاواکو،2003). آموزش باليني با EEG بيوفيدبک فرد را قادر مي سازد تا اين الگوها را تغييردهد و فعاليت مغز را نرمال و بهنجار سازد (EEG باليني،2000). نوروفيدبك پاسخ تكنولوژي به روان درماني، باز تواني شناختي و عملكرد قشري ضعيف است و سيستم آموزشي وسيعي است كه رشد و تغيير در سطح  سلولي مغز را افزايش مي دهد (دموس، 2004). در اين روش الكترودهايي به سر و گوشهاي فرد متصل مي‌گردد. سپس فرد در جلوي مانيتور نشسته و يك بازي را انجام مي‌دهد. فرد در انجام بازي از دست خود استفاده نمي‌كند، بلكه الگوي امواج مغزي وي است كه بازي را به حركت در مي‌آورد. شكل 6-4 فرايند كلي نوروفيدبك را نشان مي‌دهد. تشبيه نوروفيدبك به آينه مي‌تواند در توضيح  فرايند اثر آن كمك كننده باشد. زماني كه زخمي بر روي  صورت فردي ايجاد مي‌شود، فرد با ديدن زخم در آينه، مقدار و عمق زخم را فهميده و به پانسمان آن مي‌پردازد. در نوروفيدبك نيز فرد امواج مغزي نابهنجار خود را ملاحظه كرده و خود به برطرف كردن آنها مي‌پردازد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه نوروفيدبك روشي موثر در درمان اختلالات مختلف از جمله اختلال وسواس فکری- عملی، اضطراب، صرع و اختلال بیش فعالی- کمبود توجه است

برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید

 

دانلود و دریافت فایل


دانلود تحقیق

دانلود پاورپوینت انفولانزای خوکی

پاورپوینت انعطاف پذيري عصبي

پاورپوینت در مورد سالمونلوز در نشخوار کنندگان و طیور

پاورپوینت خاک ،ساختار خاک و خصوصیات خاک ها

پاورپوینت پاسخ فعالیت،آزمایش کنید و گفت و گو کنیدهای علوم تجربی هشتم فصل ۷ الفبای زیست فناوری

مقاله در مورد اسمز معکوس

تحقیق در مورد آنژیوگرافی

مي ,كه ,نوروفيدبك ,اختلال ,امواج ,مغزي ,امواج مغزي ,اختلال وسواس ,است كه ,الکتروآنسفالوگرافی کمی ,مي شود ,اثربخشي درمان نوروفيدبك ,تعيين اثربخشي درمان

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

کتاب های جاودان ، Everlasting Books همدم تنهایی من السلام علیک یا اباصالح المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سایت فروشگاه کافه فایل ( کتاب های نایاب )‌ نمونه ایت الله کاشانی پایان نامه جدید .: بخشداری مرکزی شبستر :. طراحی گرافیک بسته بندی پوستر لوگو در تهران romantichome hamrahsystem